60. Uluslararası Venedik Bienali’nde Altın Aslan Yaşam Boyu Başarı Ödülü aldıktan sonra ilk kez Türkiye’ye gelen Nil Yalter, “Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor: Duvarlar Üzerine” başlıklı bir söyleşi için Arter’de izleyicilerle buluşuyor.
“Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor: Duvarlar Üzerine” başlıklı söyleşi, 26 Eylül 2024 Perşembe akşamı saat 19:00’da Sevgi Gönül Oditoryumu’nda gerçekleşecek. Bu yıl gerçekleşen 60. Uluslararası Venedik Bienali’nde Altın Aslan Yaşam Boyu Başarı Ödülü alan Nil Yalter’in, 2016 yılında Arter’de gerçekleşen Kayıt Dışı başlıklı retrospektif sergisinin küratörü ve Exile is a Hard Job: Walls (Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor: Duvarlar) kitabının editörü Eda Berkmen ile birlikte gerçekleştireceği etkinlikte, sanatçının Venedik Bienali’nde sergilenen Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor serisi ele alınacak. 1977’den beri dönüşerek devam eden ve göçmen işçileri odağına alan bu seri, 2012’den itibaren dünyanın farklı şehirlerinde kamusal alan müdahaleleriyle gerçekleştirildi. Etkinlik aynı zamanda Duvarlar’ın kapsamlı bir arşivini oluşturan aynı isimli kitabın üretim süreçlerini de ele alacak. Katılımcıların sorularına da alan tanıyan konuşmada, Arter Koleksiyonu’nda yer alan ve 60. Uluslararası Venedik Bienali’nde sergilenen Topak Ev (1973) başlıklı eserin yolculuğuna da değinilecek.
NİL YALTER
1938 doğumlu Nil Yalter, altmış yılı aşan sanat pratiğinde göçmenler, işçiler, kadınlar başta olmak üzere toplum tarafından temel hakları göz ardı edilen bireylerin deneyimlerine odaklanır. Desen, fotoğraf, performans, video ve yerleştirme gibi çok çeşitli mecra ve malzemelerle çalışan sanatçı eserlerinde antropoloji ve edebiyat başta olmak üzere farklı disiplinlerin metodolojilerini kullanarak, araştırmaya dayalı deneysel bir yaklaşımı benimser. Dünyada feminist sanatın öncü figürlerinden biri olarak kabul edilen Yalter’in eserleri, Avrupa’da sanat alanında video, yerleştirme ve interaktif dijital mecraların kullanımın ilk örneklerindendir. Yalter’in Topak Ev (1973) ve Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor (1977–devam ediyor) isimli iki yerleştirmesi 2023 yılında Adriano Pedrosa küratörlüğünde gerçekleşen Her Yerde Yabancı başlıklı 60. Uluslararası Venedik Bienali’nde sergilenmiş ve Yalter, Anna Maria Maiolino ile birlikte Altın Aslan Yaşam Boyu Başarı Ödülü’ne layık görülmüştür.
Yalter’in eserleri, New York MoMaPS1 ve Los Angeles Çağdaş Sanatlar Müzesi’deki Wack! Art and the Feminist Revolution (Sanat ve Feminist Devrim, 2007–2008) ve Paris Pompidou Müzesi’ndeki elles@centrepompidou (2010) gibi sanat tarihsel öneme sahip birçok serginin yanı sıra, 15. Sharjah Bienali (2023), 12. Berlin Bienali (2022), 10. Gwangju Bienali (2014), 13. İstanbul Bienali (2013) ve 10. Paris Bienali’nde (1977) sergilenmiştir. Ludwig Müzesi (2019, Köln), WIELS (2017, Brüksel), FRAC Lorainne (2016, Metz) ve Arter (2016, İstanbul) sanatçının kapsamlı retrospektif sergilerine ev sahipliği yapmıştır. Sanatçının eserleri New York Modern Sanatlar Müzesi, Tate Modern; Pompidou Müzesi; Reina Sofia Müzesi, Ludwig Müzesi, İstanbul Modern ve Arter gibi dünyadaki pek çok önemli kurumun koleksiyonlarında yer almaktadır.
Ayrıca Bakınız
EDA BERKMEN
Eda Berkmen, lisansını Yale Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü’nde, yüksek lisansını UCL Central Saint Martins Kültürel Çalışmalar Bölümü’nde tamamladı. 2009–2011 yılları arasında Proje4L/Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi’nde koordinatör olarak görev aldı. 2011–2015 yılları arasında Galerist’in sanat direktörlüğünü üstlendi. 2017–2023 yılları arasında Arter’in küratoryal ekibinde yer alan Berkmen, kurumun sergi programı dahilinde Nil Yalter: Kayıt Dışı (2016), Can Aytekin: Boş Ev (2018), İnci Furni: Bir An İçin Durdu (2019), Saat Kaç? (Emre Baykal’la beraber, 2019), Alev Ebüzziya Siesbye: Tekerrür (2020), Koyun Koyuna (2022), Eva Koťátková: Bir Balıkmışım Bacakları Olan (2023) ve Cengiz Çekil: Bugün de Yaşıyorum (2023) sergilerinin küratörlüğünü üstlendi ve bu sergilere eşlik eden yayınlara katkıda bulundu. Nil Yalter’in Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor: Duvarlar (2024) kitabını hazırlayan Berkmen, İstanbul’da bağımsız küratör olarak çalışmalarını sürdürüyor.