Şuan Okunan
Erdil Yaşaroğlu ‘Transatlantik’le Görkemli Bir Yolculuğun Kapılarını Aralıyor

Erdil Yaşaroğlu ‘Transatlantik’le Görkemli Bir Yolculuğun Kapılarını Aralıyor

Erdil Yaşaroğlu 2019 yılında gerçekleştirdiği ve mekana özgü büyük boyutlu yerleştirmelerle zihinlere kazınmış olan ilk sergisi “Oyun”un ardından heykelleriyle zihnindeki oyunu ortaya döküyor. Sanatçının tanıdık, renkli, parlak yüzlerinin arkasındaki iç görüye ve derinlere indikçe ışığın azaldığı, karanlığın hâkim olduğu ama tıpkı okyanus tabanındaki akıl almaz canlılar gibi gizemli ve ışıltılı bir dünyaya işaret eden Transatlantik, görkemli bir yolculuğun müjdesini verirken içinde bulunduğumuz zamanın, insanlığı tehdit eden savaşların, görmezden geldiğimiz doğa yıkımının tedirginliğini de taşıyor.

Erdil’in, imzasına dönüşmüş tanıdık formları, sanatçının kadim dostları olan taş, bronz ve ahşap ile buluşuyor. Doğal malzemelerin sanatçıya neredeyse meydan okuyan dik başlı duruşu, uzlaşının sağlanmasının ardından bu defa zamana meydan okuyan, zamanla birlikte zenginleşen, kendini yeniden yaratan yapısı bu sergiyi oluşturan iç hesaplaşmayı da betimliyor.

Sanatçı yeni sergisini şöyle anlatıyor;

Genellikle yaptığım heykellere insanların ilk yaklaşımı, renkli ve sevimli tarafından oluyor. Ama bir yandan bunlar, onları heykellerimin hikayelerine çekebilmek için hazırladığım küçük tuzaklar. Çok gri, sevimsiz ve zor bir dünyada yaşıyoruz. Dertlerimizi neşeyle anlatmayı seviyorum. Sergiye de adını veren Transatlantik işi bunun güzel bir örneği. Bir küçük transatlantik heykeliyle karşılaşıyorsun ve bu küçük sarı sevimli şey sana insanlığın dünyayı nasıl mahvettiğini anlatıyor. Transatlantik sergisinde renkli iç dünyamın yanında, gri ve siyah taraflarını da göreceksiniz.”

Sanatçının ulusal ve uluslararası temsilciliğini yürüten, Erdil’in ilk sergisinde olduğu gibi ikinci kişisel sergisi Transatlantik’in de kurgu ve yönetimini üstlenen BüroSarıgedik’in kurucusu Esra Sarıgedik Öktem ise yeni sergi için; “Erdil beni şaşırtmaya devam ediyor. Çoğunlukla birbirimizin aksi noktalardan bakıyoruz dünyaya. Her defasında bana meydan okuyor! Onun ne gördüğünü anlamak, anlattığı üzerine düşünmek bir deneyim. Temsil ettiğim bir sanatçıyla aramızdaki bu dinamik süregiden bir oyun gibi. Erdil şimdi de içsel yolculuğuyla karşımda. Bize daha derinlerden bir yerden sesleniyor” yorumunda bulunuyor.

Sonuç olarak birlikte düştüğümüz tavşan çukurunun bilinmezliği içinde hepimizi bu yolculuğa davet eden Transatlantik, 25 Aralık 2023– 30 Ocak 2024 tarihleri arasında Alexander Vallaury Binası’nda, Pazartesi günleri hariç: Hafta içi 10:00 – 20:00, hafta sonu 11:00 – 19:00 saatleri arasında izleyicisi ile buluşacak.

Sergi Alanı Alexandre Vallaury Binası

İstanbul’un en güzel Belle Epoque cephelerinden birine sahip Alexandre Vallaury Binası Erdil Yaşaroğlu’nun ikinci kişisel sergisine ev sahipliği yapacak. Alexandre Vallaury İstanbul’da doğdu. Paris Ecole des Beaux-Art’tan 1880 yılında mezun olarak İstanbul’a dönen mimar, günümüzde İstanbul’un en önemli mimari mirasları arasında sayılan pek çok yapının da tasarımcısıdır.

Ayrıca Bakınız

En bilinenleri arasında İstiklal Caddesi üzerindeki Cercle d’Orient binası, Bankalar Caddesi’ndeki Osmanlı Bankası binası, tarihte müze olarak tasarlanmış ilk yapılar arasında sayılan bugünkü İstanbul Arkeoloji Müzesi binası ve Pera Palas Oteli sayılabilir. Bugün Alexandre Vallaury’nin kendi adıyla anılan Meşrutiyet Caddesi 99 numaradaki bina, 1896 yılında Union Français binası olarak inşa edilmiştir. 2018-2022 yılları arasında İstanbul Modern Sanat Müzesi’nin geçici mekânı olarak kullanılan ve böylece İstanbul sanat haritasında yerini sağlamlaştıran binanın bağımsız katlarında sanat galerileri yerleşmiştir.

 

Erdil Yaşaroğlu kimdir?

Erdil Yaşaroğlu Kadıköy Anadolu Lisesi’nden sonra, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü’nden mezun oldu. 90’lı yıllarda profesyonel olarak karikatür çizmeye başladı. Limon ve Leman dergilerinde “Komikaze” köşesini yarattı. Televizyon programları için çeşitli senaryolar ve oyunlar yazdı. Boğaziçi Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde karikatür dersleri verdi. 2002 yılında arkadaşlarıyla birlikte “Penguen” dergisini kurdu, “Lombak”, “Kemik” ve “Hayvan” dergilerini yayınladı. 2011 yılında, 12 bin metrekarelik alana dünyanın en büyük karikatürünü çizerek, Guinness Dünya Rekorları kitabına girdi. 2014 yılında çocuklar için ilk mizah dergisi olan “Süper Penguen”i yayımladı. 2016 yılında “Kötü Kedi Şerafettin” animasyon filminin ortak yapımcısı oldu. Komikaze isimli serisinden 19 kitabı bir milyondan fazla sattı. Yurtiçi ve yurtdışında birçok heykel sergisine katılan Erdil Yaşaroğlu, ilk kişisel sergisini 2019 yılında “Oyun” adıyla İstanbul’da açtı. “Süper Penguen” dergisine çizmeye ve İstanbul’daki stüdyosunda heykel yapmaya devam ediyor.


Tüm Hakları Saklıdır 2024 - Tasarım: Merhaba Grafik