Türkiye’den ve dünyadan önemli edebiyat eserlerinin sahne uyarlamalarına odaklanan ve buyolla tiyatro sanatına yeni bir bakış açısı getirmeyi hedefleyen Sarı Sandalye, absürt
edebiyatın önemli isimlerinden Fransız yazar Alfred Jarry’nin dünyaca ünlü oyunu “Kral Übü” uyarlamasıyla bu sezon da sahnelerde. Doğa Nalbantoğlu’nun yönettiği, ışık
tasarımını Samet Acar’ın, özgün müziklerini Göksu Işık ve Gökhan Öcal’ın yaptığı “Kral Übü”nün oyuncu kadrosunu, Canan Günaştı, Denizhan Çay, Emirhan Altunkaya, Emre
Yıldızlar, Gökhan Öcal, Göksu Işık, Gül Doğa Selvi, İrem Kalaycıoğlu, Kayra Belen Yardımcı ve Şeyiba Ceren Ülgen oluşturuyor. 7 Nisan 2022 Perşembe günü ENKA Sanat’ta özel gösterim ile prömiyer yapan “Kral Übü”, geçtiğimiz sezon boyunca İstanbul’un çeşitli sahnelerinde seyirciyle buluştu.
ÜBÜ AİLESİNİN HİKAYESİ
12 Ekim’de DasDas’ta, 13 Ekim’de Kanyon Hann Sahne’de gösterim yaparak sezonu açan Kral Übü, 12 Kasım Cumartesi akşamı 20.30’da Sahne Pulcherie’de, 16 Kasım Çarşamba akşamı 20.30’da Kanyon Hann Sahne’de, 23 Kasım Çarşamba akşamı 21.00’da DasDas’ta izlenebilir. Biletlere ise tiyatrolar.com.tr ve Mobilet üzerinden ulaşılabilir. Edebiyat ve tiyatro tarihinin en önemli metinleri arasında yer alan Kral Übü, Polonya Kralı Venceslas’a suikast düzenleyerek onun yerine geçen Übü Ailesi’nin hikayesine odaklanıyor. Metin, ünlü İngiliz yazar Shakespeare’in Macbeth, Hamlet ve Kış Masalı oyunlarına pek çok gönderme içerirken, tarihteki tüm zorba ve diktatörlere selam niteliği taşıyor. Özgün ve canlı müzik performanslarıyla da öne çıkan oyunda Rock, Pop, Blues gibi batı müziği örnekleri ile Türk Halk Müziği, Arabesk, Fantezi karışımı Alaturka müzikleri elektro gitar ve bağlamaya eşlik eden çeşitli enstrümanlarla icra ediliyor.
“VÜCUDUMUZUN VE HAREKETİN İZİNİ SÜRÜYORUZ”
HAROLAB (Hareket ve Oyun Laboratuvarı) fiziksel tiyatro okulunun kurucusu ve eğitmenlerinden ödüllü yönetmen Doğa Nalbantoğlu, “Kral Übü”de kendi özgün çalışma ve oyun dilini aradıklarını belirtiyor ve ekliyor; “Sadece düşüncelerimizin egemenliğinde kalmayıp, vücudumuzun ve hareketin izini sürmeye çalışıyoruz. Fiziksel doğaçlama, kafamızdaki fikirlerin daha katmanlı anlatımı konusunda çok faydalı bir yöntem. Anlamı hem çoğaltıyor hem de izleyenin hayal gücü için alan bırakıyor.” diyor.
Nalbantoğlu, içinden geçtiğimiz devirde “Kral Übü”yü sahneleme kararı almanın zor olmadığının altını çiziyor ve ekliyor; “Fakat amacımız hali hazırda görünür olanları aynı yöntemlerle göze sokmak değil. Güç sahiplerinin eleştirisinin bile belli bir tarz ve biçimle yapılmasının ancak tüm olumsuzlukların vasat mizah formları içinde görünmez hale gelmesine yol açtığını düşünüyoruz.
SARI SANDALYE TOPLULUĞU HAKKINDA
Tiyatro serüvenine 2014’te Georges Perec’in “Ücret Artışı Talebinde Bulunmak İçin Servis Şefine Yanaşma Sanatı ve Biçimi” adlı eserini sahneye uyarlayarak başlayan Sarı Sandalye, prömiyerini
IKSV’nin düzenlediği 19. İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivali’nde yaptı ve Seyirci Ödülleri’nde “Umut Veren Yeni Tiyatro Topluluğu” ve Ekin Yazın Dostları’ndan “Yılın En İyi Komedisi” ödüllerini aldı. Bir sonraki yıl Knut Hamsun’un aynı adlı romanından uyarladıkları “Açlık” oyunu, Ekin Yazın Dostları’nda “Yılın Küçük Salon Oyunu”, Sadri Alışık Tiyatro ve Sinema Ödüleri’nde “HDI Sigorta Özel Ödülü” ve Direklerarası Seyirci Ödüleri’nde “Özgün Tiyatro Müziği” ödüllerine layık görüldü. Yazılısının 40. yılında Ferit Edgü’nün romanından sahneye uyarlanan “O / Hakkâri’de Bir Mevsim” projesi, topluluğun üçüncü oyunu ve üçüncü roman uyarlamasıdır. Ekin Yazın Dostları -Yılın Teması “Özgürlük Ödülü” alan oyun, ilk gösterimini 20. İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivali’nde gerçekleştirdi. Topluluk, edebiyat uyarlamalarıyla başladığı sanat yolculuğuna Jean-Luc Lagarce’ın “Evdeydim ve Yağmurun Gelmesini Bekliyordum” oyununu sahneleyerek devam etti ve hemen ardından epik tiyatronun kurucusu ünlü Alman yazar Bertolt Brecht’in kısa oyunlarından biri olan “Düğün” uyarlamasıyla serüvenine hız kesmeden devam etti. Son oyunu Kral Übü, prömiyerini, 7 Nisan’da ENKA Sanat’ta yaptı.